Realitný software a portály LIVING



Vlastná garáž je nedostatkový tovar
Publikované: -, , článok čítaný 10201x

Vlastná garáž je nedostatkový tovar
Poškriabaný lak na karosérii, preliačený blatník či dvere, rozbité sklo. Aj takto si často nájdeme ráno auto po nočnom vyčíňaní vandalov či bezohľadných vodičov. Riešenie sa zdá na prvý pohľad jednoduché - schovať vozidlo do garáže.

Také jednoduché to však nie je. Vo väčších mestách je totiž takýchto nehnuteľností na trhu minimum. A často ide o staré objekty v nevábnom prostredí.
Ceny garáží vo vybraných slovenských mestách

Ihla v kope sena
Nájsť v ponuke realitných kancelárií samostatnú garáž je skutočne vzácnosť. Na jednom z najznámejších portálov - reality.sk, je k dispozícii len niečo vyše stovky týchto objektov v celej Bratislave. Vzhľadom na počet automobilov parkujúcich každý večer na uliciach hlavného mesta je to zanedbateľné číslo.

V ostatných väčších sídlach je to ešte horšie. Napríklad v Košiciach je na predaj len niekoľko desiatok garáží, v iných mestách sa často dajú takéto inzeráty spočítať na prstoch jednej ruky.

Schovať svojho štvorkolesového miláčika za zamknuté dvere sa však dá. No treba sa zmieriť s tým, že za ním budete musieť dochádzať. "Zadovážiť si garáž pri svojom bývaní niekedy nie je jednoduché. Ľahšie, ale drahšie to býva pri novostavbách, kde sa pri budovaní bytového domu budovalo aj dostatočné množstvo garáži,“ tvrdí Andrej Churý, riaditeľ RE/MAX Elite.

Drahý špás
Práve cena bola hlavným dôvodom, prečo mnohé garáže pri nových rezidenčných objektoch zostali prázdne. Výsledkom sú síce plné chodníky áut, ktoré vlastnia majitelia bytov, na druhej strane je to aj šanca pre vodičov bývajúcich v okolí. Nikto totiž nechce cestovať k zaparkovanému autu niekoľko desiatok minút mestskou dopravou. Preto byt blízko novostavby zvyšuje šance na vlastné uzavreté parkovanie. Koľko však bude stáť?

Za novú garáž v súčasnosti zaplatíte zhruba o 200 až 300 eur za štvorcový meter viac ako za rovnaké, ale staršie nehnuteľnosti. Tie sa navyše v mnohých prípadoch podobajú skôr na stavby určené na demoláciu ako na parkoviská. Zanedbané okolie aj samotný vonkajší vzhľad týchto objektov však hrá len vedľajšiu úlohu. Podstatné je, že ponúkajú ochranu pred výčinmi počasia, zlodejov či vandalov. Zato si však v Bratislave zaplatíte okolo 400 až 600 eur za štvorcový meter. V ostatných väčších mestách sa ceny hýbu od 250 zhruba do 500 eur. Rozloha samostatných garáží sa pritom pohybuje okolo 20 štvorcových metrov.

Riešením môže byť prenájom
Cena sa podobne ako pri iných typoch realít výrazne odlišuje v závislosti od lokality, v ktorej si garáž hľadáte. A, samozrejme, aj štandardu, ktorý ponúka. A tak za ňu môžete zaplatiť 7-tisíc, ale aj 20-tisíc eur. "V bratislavskom Starom Meste je to 18- až 32-tisíc eur. A to bez dane z pridanej hodnoty,“ hovorí Peter Danihel zo spoločnosti Bond Reality. To v súčasnosti nie je málo peňazí, a tak sa ako schodnejšia alternatíva môže mnohým zdať prenájom.

Aj v takom prípade však ceny odrážajú lokalitu a, samozrejme, aj štandard, ktorý si vyberiete. Pokiaľ sa uspokojíte so starou stavbou, môže vás jej mesačný prenájom vyjsť zhruba na 40 až 50 eur. Pri nových garážach v centre sa však dostanete neraz až nad 200 eur. V priemere sa ceny prenájmov pohybujú okolo 100 eur za mesiac.

Oplatí sa teda investovať do vlastnej garáže? Vzhľadom na ich nedostatok a nezáujem investorov o tieto stavby by ich cena klesnúť nemala. Ak vezmeme do úvahy priemernú cenu nájmu, vráti sa kúpna cena zhruba za desať rokov. Ak plánujete bývať v danej lokalite dlhodobo, táto kúpa sa vám teda v porovnaní s prenájmom vyplatí. Navyše ceny hlavne na prehustených sídliskách, ale aj v centrách miest rástli. Dopyt totiž stále výrazne prevyšuje ponuku.

Prečítajte si aj:
Kryté parkovanie developerov neláka

Budú sa stavať parkovacie domy či garáže rýchlejším tempom ako dnes? Odpoveď je – v blízkej budúcnosti asi nie. Developeri totiž o takýto biznis nemajú záujem. A tak nové kryté miesta na odstavenie automobilov pribúdajú len v novostavbách. „Vo všeobecnosti sa stavia toľko garáží a parkovacích státí, koľko určuje stavebný zákon, prípadne iné regulácie,“ tvrdí Peter Danihel zo spoločnosti Bond Reality.






Najčítanejšie články

Hitom sú Spojené štáty a Dubaj

Hitom sú Spojené štáty a Dubaj
-

Slovenské stavebníctvo pod tlakom, rast sa skončil

Slovenské stavebníctvo pod tlakom, rast sa skončil
-

V orlom hniezde

V orlom hniezde
-

Byt sa dá aj vyhrať. Za sto eur

Byt sa dá aj vyhrať. Za sto eur
-

Dopyt v Košiciach vytlačil ceny na dvojnásobok

Dopyt v Košiciach vytlačil ceny na dvojnásobok
-



Ďalšie články

Bytovkám zo socializmu sa končí životnosť. Pýtajú si tisíce eur

Bytovkám zo socializmu sa končí životnosť. Pýtajú si tisíce eur
Pred 6 rokmi

Kupujete starší byt? Počítajte s tým, že vám z peňaženky vytiahne omnoho viac, než je jeho kúpna cena.

Nový dom môžete mať aj za 30-tisíc. Šetrite však opatrne

Nový dom môžete mať aj za 30-tisíc. Šetrite však opatrne
Pred 6 rokmi

Dobre si zvážte, aké veľké bývanie reálne potrebujete.

Starší byt ušetrí. Ale iba na začiatku

Starší byt ušetrí. Ale iba na začiatku
Pred 6 rokmi

V novostavbe si priplácate aj za lepších susedov. Staršie byty majú prevahu vďaka polohe.

Dobrá strecha je tá, ktorú vám „ušijú“ na mieru

Dobrá strecha je tá, ktorú vám „ušijú“ na mieru
Pred 6 rokmi

Ako si vybrať krytinu. Ak meníte strechu, pýtajte si referencie a certifikáty.

Pozrite sa, koľko zaplatíte za novostavbu v Bratislave

Pozrite sa, koľko zaplatíte za novostavbu v Bratislave
Pred 6 rokmi

Aký je aktuálny trend v biznise s novostavbami? Jednoznačne byty s rozumnou cenou, žiadny luxus.

Bývanie na Slovensku zlacnelo. Pozrite sa, kde najviac

Bývanie na Slovensku zlacnelo. Pozrite sa, kde najviac
Pred 6 rokmi

Trend rastúcich cien nehnuteľností sa zastavil. Domy a byty sú lacnejšie.

Top investícia na východe sa štátu predražuje

Top investícia na východe sa štátu predražuje
Pred 6 rokmi

Mesto Vranov nad Topľou musí zaplatiť firme, ktorá pritiahla Grandwood, 220-tisíc eur.